Kas ir E-paraksts?

Tehnoloģijām attīstoties, attīstās arī to nozīmīgums mūsu ikdienas dzīvē, kā piemēru tam, noteikti varētu minēt E-parakstu, kas visas formalitātes ļauj nokārtot daudz ātrāk, turklāt atrodoties jebkurā pasaules vietā.

Kas īsti ir E-paraksts?

Tas ir drošs elektroniskais paraksts, ar kura palīdzību, atrodoties virtuālajā vidē, tas ir internetā, iespējams parakstīt dažāda veida dokumentus. Visiem dokumentiem, kas parakstīti ar drošu un speciāli jums izsniegtu elektroniskie parakstu ir tieši tāds pats juridiskais spēks, kā dokumentiem, kas sastādīti papīra formātā un parakstīti ar roku.

Dokumentus elektroniski var parakstīt trīs veidos, izmantojot:

  • Virtuālo e-parakstu,
  • eID karti,
  • e-paraksta viedkarti

Visos trīs gadījumos e-paraksts būs līdzvērtīgs.

Elektronisko parakstu var izmantot gan fiziskas, gan juridiskas personas un tā lietošanai, atkarībā no e-paraksta veida nepieciešams dators, viedtālrunis vai jebkura ierīce, ar iespēju piekļūt internetam un ielogoties e-parakstam izstrādātā mājas lapā, kā arī ja tiek izmantota eID karte vai e-paraksta viedkarte nepieciešams karšu lasītājs.

E-paraksta lietotnē, kas pieejama internetā, iespējams veikt sekojošas funkcijas:

  • Dokumentu parakstīšana,
  • Parakstītu dokumentu pārbaudīšana,
  • Daudzpusēji parakstāmu dokumentu koplietošana,
  • Masveida parakstīšana
Kur lietot elektronisko parakstu?

Paraksts ir derīgs ikviena dokumenta parakstīšanai, kas atrodas eDOC vai PDF formātā. Parakstu var lietot gan komunikācijā ar uzņēmumiem, sadarbības partneriem un privātpersonām, gan arī ar valsti. Elektroniskais paraksts palīdz daudz ātrāk nokārtot formalitātes, piemēram, VID, zemesgrāmatā, pilsētu domēs, bankās un daudz, kur citur. Šis ir ērts veids, kā parakstīt dokumentus, neizniekojot vairākas stundas stāvēšanai rindās vai ceļam uz klientu apkalpošanas centriem, kā arī izdevīgi, tiem kas bieži ceļo vai atrodas ārpus savas pilsētas vai valsts robežām.

Kā izveidot e-parakstu?

Likumiski, vienīgais drošais un ar juridiski spēkā esošais e-paraksts Latvijā ir VAS „Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” izsniegtais un pārvaldītais paraksts. Pirms e-paraksta pieteikšanas ir jāizvēlas viens no trīs e-parakstu veidiem.

Virtuālais un eID elektroniskais paraksts ir paredzēts gan fiziskām, gan juridiskām personām, savukārt e- paraksta viedkarte tikai uzņēmumiem. Lai saņemtu kādu no Pirmajiem diviem parakstu veidiem, ir jādodas uz klientu apkalpošanas centru, taču trešā paraksta veida saņemšana notiek ar kurjera starpniecību. piesakoties virtuālajam e-parakstam, klientu apkalpošanas centrs nav jāapmeklē SEB bankas klientiem un tiem kuriem jau ir eID karte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *